En Nano l'ha feta grossa

Objectius

  • Experimentar com les propietats d'un material poden canviar si es treballa  en la nanoescala.
  • Desenvolupar la capacitat investigadora, cercant la informació necessària i utilitzant diverses fonts.
  • Reflexionar i extreure conclusions de l'experimentació.
  • Saber treballar en grup:col·laborar amb els companys per tal de realitzar un producte final, guanyar autonomia i responsabilitat a l'hora de gestionar el temps, el to de veu i les tasques a fer.
  • Comunicar, amb claredat i rigor, per escrit i verbalment, els coneixements adquirits i els resultats obtinguts.

Continguts

  • Canvis en les propietats de la matèria segons l'escala
  • El mètode científic: observació, formulació d'hipòtesis, experimentació i extracció de conclusions.
  • Activitats de laboratori: les coses nano es comporten diferent.
  • El mètode científic

Descripció de l'activitat

Es treballa en grups cooperatius de 4 alumnes (Veure document Formació de grups de treball). Té una durada aproximada de 5 sessions.

El desenvolupament de l'activitat és el següent:

  1. Es planteja la següent situació:
 En Nano l'ha feta grossa

Avui el Nano l’ha feta grossa. O això al menys és el que pensa la seva germana gran. Entre germanes sempre en fa una o altra, què hi farem! – pensa en Nano.

En Nano pensa que la seva germana gran és força presumida perquè li agrada portar les ungles de la mà pintades de colors: una setmana tria el blau, l’altre el verd, i això fins a esgotar tots els colors i tonalitats de l’arc de Sant Martí.

Avui és una tarda tranquil·la: la germana gran del Nano s’està pintant les ungles i la seva germana petita està pintant un dibuix amb les aquarel·les que li ha regalat la seva tieta. En Nano està avorrit i ha demanat el mòbil a la seva germana gran per passar l’estona parlant amb els amics (com sempre, el mòbil del Nano s’ha quedat sense bateria). Ella li ha dit que esperés un moment, que s’està pintant les ungles, i que el mòbil és a la butxaca de la dessuadora que porta posada. En Nano, que és molt impacient s’apropa a la germana i fa el gest d’agafar-li el mòbil de la butxaca. Ella fa un moviment brusc i patam!: el pot de pinta ungles verd maragda que hi ha sobre la taula es tomba amb tan mala sort que va a parar dins el plat amb aigua que hi ha sobre la taula i que fa servir la germana petita per pintar.

Aquesta s’enfada i tira dins l’aigua el paper que estava pintant.

Ai senyor! I ara què faig? – pensa en Nano.

Què aconsellaries fer a en Nano i per què?

a) El pinta ungles no es barreja amb l’aigua i per tant podrà separar-lo d’aquesta sense problemes; pot treure el paper de dins el plat i posar-lo a assecar.

b) El pinta ungles es barreja amb l’aigua i per tant no podrà separar-lo d’aquesta; pot treure el paper de dins el plat i posar-lo a assecar.

c) El pinta ungles amb l’aigua i el paper ha fet una barreja impossible de separar; haurà de llençar-ho tot a les escombraries.

d) Altres.


2. Els alumnes elaboren una hipòtesi.

3. Comproven experimentalment si la seva hipòtesi és correcta.

4. Esbrinen el per què.

5. Reflexionen i extreuen conclusions.


En Nano l'ha feta grossa.odt